Snoozelen

ČO JE TO SNOOZELEN?

Snoezelen je multifunkčná metóda, ktorá sa uskutočňuje v príjemnom a vhodne upravenom prostredí pomocou svetelných a zvukových elementov, vôní a hudby, cieľom terapie je vyvolanie príjemných zmyslových pocitov. Je vhodná najmä pre osoby s rôznymi vývinovými poruchami, s mentálnym, či telesným postihnutím, s poruchou autistického spektra, poruchami správania a učenia, s psychickými poruchami, traumatickým poranením mozgu, pre ľudí s demenciou a pre chronicky chorých pacientov.

Vo všeobecnosti cieľom terapie snoozelen nie je len uvoľnenie, celková pohoda a spokojnosť, ale aj stimulácia zmyslového vnímania a podporovanie rozvoja osobnosti. Podpora sa vzťahuje na mnohé oblasti vývinu: vnímanie, emocionalitu, kognitívne procesy, komunikáciu, či motoriku. Ďalšími cieľmi môže byť napríklad redukcia stresu a stereotypného správania, zvýšenie spontánnych prejavov, motivácie, iniciatívy a zlepšenie vzťahu medzi klientom a terapeutom.

Snoozelen1

PRINCÍPY SNOOZELENU:

Individuálny prístup

Hlavným princípom práce v Snoezelen terapeutickej miestnosti je individuálny prístup. Nikdy by sa nemali klientovi vnucovať pocity terapeuta, ale mali by sa rešpektovať potreby klienta, jeho individuálne schopnosti a predpoklady. Pre vytvorenie správnej atmosféry sa musíme vžiť do jeho situácie, “skúsiť sa pozerať sa jeho očami” a “počuť jeho ušami”, aby sme mohli vytvoriť príjemné prostredie, v ktorom sa bude cítiť dobre.

Možnosť voľby a výberu

Klient by sa mal podľa svojich možností rozhodnúť sám a iniciatíva by mala vychádzať od neho. Terapeut klienta rešpektuje a prispôsobuje sa jeho voľbe. Zámerom je, aby klient zachytil a spracoval podnety a vytvoril si nový zážitok svojím vlastným tempom a spôsobom.

Nedirektívny prístup

Ďalším princípom je nedirektívny prístup, ktorý “otcovia Snoezelenu” charakterizovali ako “nič sa nemusí, všetko je dovolené” (Verheul, Hulsegge). Dobrovoľnosť a sloboda bez nátlaku sa vzťahuje najmä na slobodu pohybu a správania sa v miestnosti, kedy sa klient môže voľne pohybovať, skúmať prostredie a nechať podnety na seba pôsobiť. Terapeut by sa mal prispôsobiť jeho predstavám, mal by mu dovoliť viac ako obyčajne. Z pedagogického hľadiska môže pedagóg klienta viesť a premyslieť si priebeh pobytu v Snoezelene. Táto možnosť neprotirečí pôvodnému zámeru a princípu slobodnej voľby, lebo veľa detí a adolescentov má problém zotrvať v koncentrácii dlhší čas bez usmernenia (Mertens, 2003).

Správna časová dĺžka

Vo všeobecnosti by dĺžka jedného pobytu mala trvať približne 30 – 45 minút, závisí však od konkrétnych potrieb klienta. Individuálne pobyty nemusia trvať dlho, klienti benefitujú z ich pravidelnosti. Skupinové pobyty, pri ktorých je potrebný čas na skupinovú dynamiku, môžu trvať aj 45 až 60 minút.

Dôležité je opakovanie, keďže klienti potrebujú omnoho viacej času na vnímanie a spracovanie podnetov. Je ťažké stanoviť ako často, ako dlho a akým spôsobom. Tu sú opäť významnými indikátormi najmä reakcie klienta.

Snoozelen3                 Snoozelen2